• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Compricer - Jämför lån (ny)
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Merax - Lån utan UC, pengar via Swish
6. Ferratum - Lån utan UC
7. Credifi - Lån utan UC
8. Brixo - Lån utan UC
9. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar
10. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
11. Binly - Lån utan UC

Skuldsanering, väntar nu på beslut...

zcripter

Kunnig medlem
Poäng: 297
Blev medlem
22 November 2022
Meddelanden
126
Mottagna reaktioner
114
Poäng
297
I andra sidan kanske ni inte räknas som kvalificerad insolvens efter att ni gjort er av med bilarna och därmed även sänkt er totala skuldbörda.
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 10 387
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
27 942
Mottagna reaktioner
13 595
Poäng
10 387
Försvinner billånen så ökar såklart chansen till skuldsanering men det finns också en risk att ni inte är insolvent när de lånen Försvinner då jag antar att ni tänker betala av lån med summan av försäljningen.
Nja. Billån påverkas inte av skuldsanering om det skulle beviljas, tas inte med i beräkningen för insolvens.
 

Ny2018

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 4 147
Blev medlem
19 Juni 2018
Meddelanden
9 824
Mottagna reaktioner
6 292
Poäng
4 147
Nja. Billån påverkas inte av skuldsanering om det skulle beviljas, tas inte med i beräkningen för insolvens.
Tack för informationen, så de utesluts helt och hållet i en skuldsanering menar du ?
Om de nu har skulder på 1.2 miljoner och sen säljer bilarna och får bort 300 000 kr så menar du att dessa aldrig räknats in från början och det de tittade på gällande insolvens var minus billånen ?
 

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 10 387
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
27 942
Mottagna reaktioner
13 595
Poäng
10 387
Tack för informationen, så de utesluts helt och hållet i en skuldsanering menar du ?
Om de nu har skulder på 1.2 miljoner och sen säljer bilarna och får bort 300 000 kr så menar du att dessa aldrig räknats in från början och det de tittade på gällande insolvens var minus billånen ?

Skulder med säkerhet ingår inte i skuldsanering är det jag menar. Har man 1.2 miljoner varav 200k är billån, så har man 1 miljon i skuld som relevant för skuldsaneringen.
 

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 10 387
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
27 942
Mottagna reaktioner
13 595
Poäng
10 387
Lån med någon form av säkerhet med andra ord?
Korrekt.
Bolån, husvagnar fyrhjulingar snöskotrar aktiekrediter och vad man nu har.

Dock bara till den del det finns säkerhet.
Har man 2 miljoner i bolån och panten (tex fastighet) bara är värd 1000000 så kan 1 miljon av bolånet saneras bort, eftersom det är att betrakta som blanco. Inte jätteofta det sker.
 

Frågvos

Kunnig medlem
Poäng: 347
Blev medlem
5 Juni 2022
Meddelanden
252
Mottagna reaktioner
150
Poäng
347
Mjaahha.

Så lätt räknat om man inte räknar med billånen.
Har ni skulder på ca 1 miljon tillsammans och tjänar ca 750 000 om året tillsammans.

Har svårt att se hur ni ska få igenom en skuldsanering på det.
 

kaffesump

V.I.P
Poäng: 497
Blev medlem
5 November 2020
Meddelanden
988
Mottagna reaktioner
379
Poäng
497
Mjaahha.

Så lätt räknat om man inte räknar med billånen.
Har ni skulder på ca 1 miljon tillsammans och tjänar ca 750 000 om året tillsammans.

Har svårt att se hur ni ska få igenom en skuldsanering på det.

Min fru och jag har 785 000 om året tillsammans. Skulder på 1,3 miljoner och har skuldsanering.
 

Bramserud

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 747
Blev medlem
7 Augusti 2017
Meddelanden
1 684
Mottagna reaktioner
839
Poäng
747
Absolut det gör det men jag säger igen att använda sig av lokal trafik fungerar inte här inte ens skolbussar fungerar till barnen på vintrarna inställda osv.
Man kan välja var man vill bo. Väljer man att bo på ett ställe där det är långt till jobb och skola då får man ju anpassa sig efter det.

Om det är så att dina barn kanske inte kan ta sig till skolan för att inte du har råd med en bil så tycker jag att du skall ta upp det med dem. Det måste väl vara bättre att de får en förvarning än att det skall komma som en kalldusch den dagen skolbussen inte går och din bil är återtagen.

Själv har jag ett upplevt behov av att köra bil varje dag. Min bil är 14 år gammal. Du har uppenbarligen en annan syn på hur ny bil man behöver ha för att ta sig fram.
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp